Oh Condor

in collaboration with Laurien Bachmann
sound-performance, 2019
record-players, growing record collection

Oh Condor | performance | ©Bachmann/Six
Oh Condor | Eboran Salzburg/AT | ©Bachmann/Six

The acoustic basis of the sound performance by Sebastian Six and Laurien Bachmann is the world-famous song „el condor pasa“. Originally based on a Peruvian folk song called „Soy la paloma que el nido perdió“ from the 18th century, it has been revised and covered many times since then and has become an acoustic „cliché“ of South America over the years. Bachmann and Six now try to experimentally explore this media shift and partly also colonial appropriation of the original folk song through their performance and to acoustically emphasize and analogously alienate reference points of the song. A growing collection of recordings of the same song is played on several turntables during the performance. Using various audio effects, excerpts from the song are combined into an infinite drone. The condor flies forever.

Deutsch
Akustische Grundlage der Sound Performance von Sebastian Six und Laurien Bachmann bildet das weltweit bekannte Lied „el condor pasa“. Ursprünglich auf einem peruanischen Volkslied unter dem Titel „Soy la paloma que el nido perdió“ aus dem 18. Jahrhundert basierend, wurde dieses seither viele Male überarbeitet und gecovert und so über die Jahre zu einem akustischen „Klischee“ Südamerikas. Diese mediale Verschiebung und teils auch koloniale Aneignung des ursprünglichen Volksliedes versuchen Bachmann und Six nun durch ihre Performance experimentell zu erforschen und Referenzpunkte des Liedes akustisch hervorzuheben und analog zu verfremden. Eine wachsende Sammlung von Aufnahmen desselben Songs wird während der Aufführung auf mehreren Plattenspielern gespielt. Durch verschiedene Audioeffekte werden Ausschnitte aus dem Song zu einem unendlichen Drone zusammengefügt. Der Kondor fliegt für immer.
Oh Condor | records | ©Bachmann/Six

Exhibitions/Performance