In this momentary awareness I tried to tell myself…


as part of FAXEN
Site-specific sound installation, 2016
2-channel audio, 10m18s (loop), horn speaker, adhesive lettering
Dimensions variable

In this momentary awareness I tried to tell myself,… | exhibition detail | Photo: Gregor Graf | ©Faxen
In this momentary awareness I tried to tell myself,… | exhibition view 2 | Photo: Gregor Graf | ©Faxen
In this momentary awareness I tried to tell myself,… | exhibition view | Photo: Gregor Graf | ©Faxen

A site-specific sound installation for a public spa in Linz. “In this momentary awareness I tried to tell myself…” combines quotations by deep sea explorer Jacques Piccard with unexplained recordings from the deep sea and field recordings from the spa. In 1960 Piccard dived to the bottom of the 10,916m-deep Mariana Trench with his submarine “Trieste”. His unique reports from the dive give us insight into a world without any light that requires us to focus on auditory perception. Reports from the dive serve as a framework for a multi-channel installation that mixes maritime underwater soundscapes and field recordings from the spa itself. A quote by Jacques Piccard was displayed next to the swimming pool with adhesive lettering.

Deutsch
„In this momentary awareness I tried to tell myself,…“ stellt der tiefen-entspannenden Kontemplation in esoterisch angehauchter Wellnessbadatmosphäre die dunkle und unerforschte Welt der Tiefsee entgegen.Die Klanginstallation gibt Einblick in die akustische Welt der Ozeane deren Erforschung erst über klangliche Methoden, wie Echolotung bzw. Sonar ermöglicht wurde. Die Klanginstallation vermischt Zitate des Tiefseeforschers Jacques Piccards, mit ungeklärten Aufnahmen aus der Tiefsee bzw. Field-Recordings aus dem Hummelhofbad. Mit seinem Unterseeboot Trieste tauchte Piccard 1960 auf den Grund des Marianengrabens in 11.034 Meter Tiefe und ist seither der einzige Mensch der den tiefsten Punkt der Erde besuchte. Seine Berichte aus einer extremen Umgebung in absoluter Dunkelheit, geben Einblicke in eine Welt die einen Fokus auf die auditive Wahrnehmung erfordert. Dieses narrative Element dient als Gerüst für eine Mehrkanalinstallation und vermischt sich mit maritimen Unterwasseraufnahmen sowie Klängen aus den „Maschinenräumen“ des Hummelhofbades.