Bravo!

as part of FAXEN

2019, site specific sound installation
3-channel audio 15:00min (loop), horn speaker

The sound installation BRAVO! focuses on the cultural and acoustic significance of applause and claps (claps are distinctive percussion sounds of various electronic dance music styles). At first glance, both sounds have the same origin - they are a basic method of acoustic articulation and rhythm tool that we hold in our own hands. Especially in the intersection between E-Musik (serious music) and U-Musik (popular music) cultures, questions regarding the cultural meaning of applause/claps can be raised: How can we communicate with the help of applause? Does the rhythm of the clap push us or are we collapsing under the pressure of the driving rhythms?

Does it make a difference who gives what kind of applause and especially in what place? As part of a multi-channel audio installation (both outside and inside the gallery space), these sounds become the carrier of a sonic investigation that focuses on our relationship with Salzburg's festival culture and current socio-political trends. The applause/clap can be heard as a pure rhythmic structure in the form of ecstatic moments and monotonous beats, exposed from any context. Out of context the applause/clap can be heard as a pure rhythmic structure in the form of ecstatic moments and monotonous pacing. In contrast to Salzburg's touristic and “event-soaking” city centre, the sound installation repeatedly creates new "empty" highlights and transforms the area of the performance into an abstract festival area of an imagined counter-culture.

Voice actor: Sam Bunn

Deutsch
Die Klanginstallation BRAVO! widmet sich der kulturellen als auch klanglichen Bedeutung von
Applaus und Claps (einem distinktiven Percussionsound diverser elektronischer Tanzmusikstile).
Auf den ersten Blick haben beide Klänge den selben Ursprung – sie sind ein rudimentäres
akustisches Artikulations- und Rhythmustool das wir in unseren beiden Händen halten.
Changierend zwischen E- und U-Musikkulturen eröffnen sich jedoch interessante Fragen nach der
kulturellen Bedeutung von Applaus/Claps: Wie können wir mithilfe von Beifall kommunizieren?
Treibt uns der Rhythmus des Claps weiter an oder zerbrechen wir an der stupiden Gleichtaktung?
Macht es einen Unterschied, wer welche Art von Applaus und vor allem an welchem Ort von sich gibt?

Im Rahmen einer Mehrkanalinstallation werden diese Klänge zum Träger einer klanglichen Untersuchung die unserer Verhältnis mit der Salzburger Festivalkultur und aktuellen gesellschaftspolitischen Strömungen thematisiert. Freigelegt von jeglichem Kontext ist der Applaus/Clap als reine rhythmische Struktur in Form von ekstatischen Momenten und stupider Taktung zu hören. Im Kontrast zur durch gestalteten Salzburger Innenstadt schafft die Klanginstallation immer wieder aufs neue „leere“ Höhepunkte und verwandelt das bespielte Areal in ein abstrahiertes Festivalgelände einer imaginierten Gegenkultur.

Stimme: Sam Bunn