Double Layer

as part of FAXEN

2011, mixed-media soundinstallation
fans, speaker, microphone stands, audio- mixer

Double Layer | HFBK, Dresden | Photo by Florian Voggeneder

Double Layer | HFBK, Dresden | Photo by Florian Voggeneder

Double Layer | HFBK, Dresden | Photo by Florian Voggeneder

Double Layer consists of 6 fans and 6 speakers. The fan’s air stream is used to set the speakers in motion. Half of the speakers are used as microphones to transmit the sound of the running fans, the remaining speakers to play back the sounds. By and by the sounds evolve through layers of feedbacks, played back noise, fan sounds and the natural resonance of the space.
“Double Layer” functions as a cause and effect unite in a self-contained coupling, where an input gives an output that comes to influence the input again. This might be said to function as part of any system, production or network, shifting in degrees of positive and negative influence. Or as Brandon LaBelle describes the communicational concept of feedback in “Acoustic Territories”: ”This wavering oscillation[feedback] imparts an elemental dynamic of exchange of self and surrounding, as a deeply significant flexibility, and on a communicational level must be heard to give way to moments of intimacy and mingling, or intense proximity, as well as alienation and estrangement. Feedback is relationally productive precisely by functioning as such sensitive, tensing link prone to fluctuation.”

Deutsch

Die über den Ventilatoren hängenden Lautsprecher werden durch den Luftstrom in Rotation versetzt. Drei der so arrangierten Lautsprecher funktionieren als Mikrophone und nehmen die Geräusche und den Luftzug der Ventilatoren ab. Die restlichen Lautsprecher geben die Signale wider. Dieses Netzwerk ist für den Betrachter kaum zu entschlüsseln da die klassische Trennung von Aufnahme und Wiedergabe sowohl optisch als auch akustisch ausgehebelt ist. Was wir hören ist ein fragile Struktur immer nahe am Kollaps. “Double Layer” funktioniert als instabiles System, in Form einer ungelösten Spannung welche sich selbst permanent speist und stört. Was wir hören ermöglicht uns die Materialität von Klang in seiner üblichen Bedeutung zu hinterfragen und wirft in weiterer Folge die Frage auf, ob akustische Verdoppelungen, Interferenzen und Auslöschungen sich am Ende wieder als Objekt oder Ware definieren lassen. Es handelt sich hierbei um eine besondere Art der Interaktion – um ein Bewusstsein über das Wechselspiel von Klang, Raum und Bewegung in Kombination. Oder wie David Toop es in Sinister Resonance erläutert:”...[a] constant access to a less stable world, omnidirectional, always in a state of becoming and receding, known and unknown. This is the world that surrounds us and flows through us, in all its uncertainty.”

Exhibitions

Double Layer | exhibition view | Moscow

Double Layer | exhibition view | Moscow

Double Layer | detail | Moscow