NEWS

Radiophrenia 2020

BROADCASTING ACROSS GLASGOW ON 87.9FM

24 HOURS A DAY: 9th – 22nd November, 2020

RADIOPHRENIA is a temporary art radio station – a two-week exploration into current trends in sound and transmission arts.

The broadcast schedule includes a series of 20 newly commissioned radio works, live shows and pre-recorded features.

As in previous years the majority of the programme is made up from selections submitted to an international open call for sound art and radio works.

Radiophrenia first began broadcasting in April 2015 with subsequent editions in 2016, 2017 & 2019. The websites from our previous festivals have been archived below.

https://radiophrenia.scot/

THAT´S NEW – AND NEEDED! | Kunstsammlung OÖ | 8.10. – 19.11.2020

Werkankäufe des Landes im Zeichen von Corona
8. Oktober bis 19. November 2020
Brückengalerie und KUNSTSAMMLUNG, Ursulinenhof, 2. Stock

In unserer Zeit, die nach wie vor von der Corona-Pandemie dominiert wird, beleuchtete die KUNSTSAMMLUNG bis vor kurzem die künstlerische Reaktion der oö. Kunstschaffenden auf die Herausforderungen der letzten Monate.

Die zweite Ausstellung seit Beginn der Corona-Pandemie zeigt nun möglichst umfassend, was als Hilfeleistung durch das Land OÖ in den letzten Monaten gezielt angekauft wurde, um die Künsterinnen und Künstler auch faktisch in der Krise zu unterstützen.

Die Werkankaufsjury krempelte bildlich die Ärmel hoch und machte sich an die Arbeit, fährt seitdem durchs Land, besucht Ateliers oder diskutiert mit den Kunstschaffenden auf digitalem Weg.

Als Resultat sind in der Brückengalerie und in der KUNSTSAMMLUNG in den kommenden zwei Monaten als Status quo in einem work in progress-Projekt rund 70 Werke zu besichtigen, die neu in der KUNSTSAMMLUNG des Landes eingelangt sind, und die – einmal mehr – das aktuelle oö. Kunstschaffen quer durch die Sparten und Stilrichtungen präsentieren.

More:
https://www.diekunstsammlung.at/2306.htm

International 2 Sides Short Film Festival

Highlighting “Our Difference, Our Diversity, Our Sensitivity”, International 2 Sides Short Film Festival consists of four mail section: Screen, Armchair, Remix and Plus. With this year’s theme “In my pocket”, the festival aims to reflect the diversity of cultural experiences and the accumulative effect of our personal journeys. The festival will be held between 9-17 October. Due to pandemic, this year’s festival will be fully digital.

more:
http://www.en.2yakakisafilmfestivali.com/screen-2020/persistent-disturbance/

Crossing Europe LOCAL ARTISTS Shorts | 8.10.20

Local Artists Shorts im OÖ Kulturquartier in Kooperation mit OÖ Landes-Kultur GmbH
8. bis 10. Oktober |
Ursulinensaal im OÖ Kulturquartier

Jahr für Jahr bietet die Local Artists-Schiene einen ansprechenden Überblick über das aktuelle oberösterreichische Filmschaffen. Aus diesem Grund macht Crossing Europe im Oktober mit seinem Alternativprogramm EXTRACTS für drei Tage Halt im OÖ Kulturquartier, um heimischen Kurzfilmregisseur*innen ein Forum zu bieten. Erneut überzeugen die Local Artists mit innovativen Experimentalfilmen, coolen Musikvideos, kreativen Animationsarbeiten, dokumentarischen Perlen und neuen Erzählformen im fiktionalen Bereich. Das vorliegende Programm mit 51 Kurzfilmen rückt sowohl frische Stimmen als arrivierte Filmkünstler*innen ins Rampenlicht. So darf sich das Publikum auf drei inspirierende Tage mit Premierenfeeling, ausführlichen Filmgesprächen und einer Preisverleihung freuen.

Im Rahmen der Preisverleihung am 10. Oktober (20:30 Uhr | Eintritt frei!) werden zwei Festivalpreise vergeben: CROSSING EUROPE Innovative Award – Local Artist (€ 3.500,- powered by OÖ Landes-Kultur GmbH) und CREATIVE REGION MUSIC VIDEO Award (€ 1.500,- powered by CREATIVE REGION Linz & Upper Austria).

Hier die Mitglieder der Jury Local Artist, die auch vor Ort in Linz anwesend sein werden: Anna Ladinig (Festivaldirektorin IFFI – Int. Film Festival Innsbruck), Anna Prischl (Ko-Intendantin Int. Jugend Medien Festival YOUKI, Wels) und Siniša Vidović (Produzent und Regisseur).

More:
https://www.crossingeurope.at/programm/crossing-europe-extracts/extracts-herbst-2020/local-artist-shorts/shorts-1.html

forum presents | Sebastian Six – unsought goods | Splace, Linz/AT | 2.10. – 8.10.2020

Vernissage: 01.10.2020, 19.00 Uhr; Ausstellung bis 08.10.2020 Splace, Hauptplatz 6, Linz

im Rahmen von forum presents

Begrüßung: Rainer Noebauer-Kammerer, Vorsitzender forum – Kunstuniversität Linz, Künstlerischer Leiter forum presents
Eröffnung: Sarah Rinderer, Künstlerin und Autorin(situationsbedingt bitten wir um Anmeldung: forum@ufg.at)

„unsought goods“ sind Waren, für die es nur eine sehr geringe Nachfrage gibt, da die Konsument*innen entweder nicht von deren Existenz wissen oder sie als lästig empfinden und daher gefühlsmäßig ablehnen. Ausgehend davon untersucht Sebastian Six in der Ausstellung „unsought goods“ unsere von Konsum durchdrungene Gesellschaft und verwandelt mithilfe von Klang, Skulptur und Video das Splace in eine absurde Shoppingwelt. Skulpturale Assemblagen, prozesshafte Eingriffe und akustische Experimente sind die zentralen Elemente seiner audiovisuellen Kompositionen. Durch oftmals kleine Eingriffe werden Prozesse angeregt, deren Ausgang nicht immer gewiss ist.

Öffnungszeiten:
Fr. 2.10.2020 bis Sa. 3.10.2020, 15.00 bis 18.00 Uhr
Mo. 5.10.2020 bis Do. 8.10.2020, 15.00 bis 18.00 Uhr

www.forumpresents.com/sebastian-six

forum presents ist ein nichtkommerzielles Ausstellungsformat mit dem Schwerpunkt zeitgenössische Kunst und bietet die Möglichkeit von Einzelausstellungen für Absolventinnen und Absolventen der Kunstuniversität Linz, die auch Mitglieder beim Alumniverein forum – Kunstuniversität Linz sind. Neben den Ausstellungsräumlichkeiten Splace oder Galerie WHA der Kunstuniversität Linz sind die Präsentationen in ausgewählten Räumen zu sehen.
Einmal pro Jahr werden die Mitglieder mit einem Call eingeladen, sich für eine Ausstellung zu bewerben. In einem Juryverfahren werden die geeigneten Positionen ausgewählt. Die Ausschreibung für die Termine 2020 läuft noch bis 1. Oktober 2019.

Im Trüben Fischen | Deutschvilla Strobl/AT | 11.09 – 4.10.

IM TRÜBEN FISCHEN – Sphären von Uneindeutigem
kuratiert von Daniela Wagenender-Stelzhammer

11. September bis 4. Oktober

[1] ursprüngliche, heute seltenere Bedeutung: sich mit unredlichen Mitteln einen Vorteil verschaffen
[2] neuere Bedeutung: in unbekannter Umgebung suchen, bei der Suche Mühe haben

Der Titel der Ausstellung nimmt die vornehmlich negative und abwertende Wendung ​ Im Trüben fischen ​ zum Anlass, um einer bestimmten Form von Melancholie in der Kunst nachzuspüren. In einer Art Abkehr von moralisch Gutem geht es dabei um ein parasitäres Entgrenzen fester Begriffe.

Im Trüben fischen ​ ist eine Taktik bei der sich unklare Verhältnisse zu Nutze gemacht werden. Der franz. Philosoph ​ Michel de Certeau ​ bezeichnet ‚Taktik‘ als ​ „ein Kalkül, das nicht mit etwas eigenen rechnen kann und somit auch nicht mit einer Grenze, die das Andere als sichtbare Totalität abtrennt. Die Taktik hat nur den Ort des Anderen. Sie dringt teilweise in ihn ein, ohne ihn vollständig erfassen zu können und ohne ihn auf Distanz halten zu können. Sie verfügen über keine Basis, wo sie ihre Gewinne kapitalisieren, ihre Expansionen vorbereiten und sich Unabhängigkeit gegenüber den Umständen bewahren kann. Das ‚Eigene‘ ist ein Sieg des Ortes über die Zeit. Gerade weil sie keinen Ort hat, bleibt die Taktik von der Zeit unabhängig; sie ist immer darauf aus, ihren Vorteil ‚im Fluge zu erfassen‘. Was sie gewinnt bewahrt sie nicht. Sie muß andauernd mit den Ereignissen spielen, um ‚günstige Gelegenheiten‘ daraus zu machen. Der Schwache muß unaufhörlich aus den Kräften Nutzen ziehen, die ihm fremd sind.“

Kunst soll in der Lage sein gesellschaftliche Grenzen und Regeln als konstruiert, beweglich und nicht unumstößlich erkennen zu lassen. Ebenso wie Standpunkte zu verschieben, um Fragen aufwerfen zu können, um den Blick zu öffnen, um Horizonte zu erweitern und überraschende Einblicke gewähren zu können. Ort und Zeit sind Parameter unter welchen die Bedingungen dafür ausgehandelt werden.
Das kann bedeuten, dass Kunst besonders dort interessant wird, wo sie ihre eigenen Grenzen in Frage stellt, unklare Felder auslotet und nicht Neues entdeckt. Anstößig, unsittlich, ausschweifend, disziplinlos, unanständig, ungesittet, hemmungslos, lasterhaft, liederlich, unmoralisch, verdorben, verrucht, verworfen, wüst, zuchtlos, zügellos, …, sind Begriffe, welche die Freiheit persönlicher Lebensführung genau so umreißen, wie die vermeintliche Freiheit der Kunst skizzieren.
In welcher Weise stellt sich Kunst gegen verschiedene Formen von Repression? Wie macht Kunst sich ungünstige Verhältnisse zu Nutzen? Und wie unwegsames Terrain für sich nutzbar?

Die Ausstellung wird Arbeiten zeigen die in Erscheinung und Inhalt im Trüben fischen, um sich mit unredlichen Mitteln einen Vorteil zu verschaffen. Dabei geht es nicht darum etwas in den Vordergrund zu drängen, sondern im Gegenteil darum, Bedingungen, die unvorteilhaft für die eigenen Umstände und Vorhaben sind, zu nutzen.

Vorauswahl Künstler_innen:
CHIEREGHIN, Pablo/GIANNOTTI, Aldo
LOIDL, Katharina Anna
LUKASSER, Rosmarie
MAYRHOFER, Katharina
MÜLLNER, Leonhard/KLENGEL, Robin
RAAB, Eva-Maria
SIX, Sebastian
VRBA, Jakub
WIMMER, Betty

Links:
http://deutschvilla.at/event/4-september-2020-im-trueben-fischen/

Besides the Screen Festival 2020

I’m happy that our Film Persistent Disturbance is Part of the Besides the Screen Festival 2020 unfortunately only as stream.

The main aim of the Besides the Screen Network is to reconfigure the field of screen studies by refocusing it on those objects, processes and practices that exist besides the screen. Thus, the area of enquiry is broad and aims to bring together questions regarding institutional processes of distribution, marketing and exhibition within enquiries into practices of projection, archiving and curating with new methods of research such as media archaeology. Thus, the aim is to open film and screen studies up to new methods and objects, as well as intensifying the dialogue with other disciplines and practices. In doing so, the Besides the Screen network attempts to understand the continuing transformation of audiovisual media practices. Through workshops, symposia and conference sessions the network will forge links between academics, artists and professionals to refocus film and screen studies on those objects and practices that exist besides the Screen

The project aims to explore the shifting practices and cultures of different forms and events of cinema that exist beside and between screens. In particular it intends to break and reframe the traditional understanding of cinema as collective experience and its institutionalized framework of distributing, displaying and working with images that move. In a constant ever-changing field of audiovisual practices, the network aims to create a new area of research that expands upon and sheds light on processes largely ignored from traditional film and screen studies. The project intends to explore new threads of connections, debate and collaborations within a network of participants, such as students, academics, artists, media labs, and cultural institutions.

The project is co-ordinated by Virginia Crisp (King’s College London) and Gabriel Menotti (UFES, Brazil). It has been supported by the AHRC-UK, Capes, CNPq, and FAPES.

Programm:

All screenings begin 11am CDMX – 12am New York – 1pm Vitória / São Paulo – 5pm London / Porto – 6pm Berlin and loop for about eight hours – WATCH ON YOUTUBE

Sab Sat 01 Ago – Abertura: Trace Evidence (Susan Schuppli, Reino Unido, 52’)

Ter Tue 04 Ago – Plano Diretor | Building Authorities (33’)Watch on YouTube
Lignano Pineta (Anna Dabrowska, Itália/Holanda, 2020), A Cristalização de Brasília (Guerreiro do Divino Amor, Brasil, 2019), Just Like Us (Jesse Mclean, EUA, 2013)

Qui Thu 06 Ago – Cidades / Fantasma | Ghost / Towns (57’)Watch on YouTube
Kopacabana (Khalil Charif e Marcos Bonisson, Brasil, 2019), Earthsatz (Dylan Cote & Pierre Lafanechère, France, 2019), Serial Parallels (Max Hattler, Hong Kong, 2019), Spectrum (Jeroen Cluckers, Bélgica, 2019), Triptych (Sergey Maslov, Rússia, 2020), Mei’ei (Ghost World IV) (Jerome Boulbes, Japão, 2019), Abstract Horror (Franz Milec, República Checa, 2019)

Ter Tue 11 Ago – O Esgotamento do Pólo Emissor | Sender Unavailable (50’)Watch on YouTube
She Can Run, She Can Hide (Victoria Vanderpool, EUA, 2020), The Philosophy of Horror (Part I): Etymology (Péter Lichter, Hungria, 2019), CAN’T ANSWER YOU ANY MORE (ON FACES) (Matt Whitman, EUA, 2019), On clear day you can see forever (Ian Haig, Australia, 2019), swiping compressed filtered love (et enfin, permettre l’incontrôlable) (Marie-Eve Levasseur, Canada, 2019), Even Asteroids Are Not Alone (Jón Bjarki Magnússon, Islândia, 2018)

Qui Thu 13 Ago – Há Mundo em Abundância | There is World a Plenty (57’30) Watch on YouTube
Breakdown (Daren Kendall, EUA, 2020), Persistent Disturbance (Laurien Bachmann & Sebastian Six, Áustria, 2019), Two (Vasilios Papaioannu, EUA, 2018), Al Bahr (Fairuz Ghammam, Tunisia, 2018), 18 (Mikhail Zheleznikov, Russia, 2019)

Ter Tue 18 Ago – Busca de Imagem Reversa | Reverse Image Search (58’30)Watch on YouTube
Power Trip (Christopher Boulton, EUA, 2018), Reproduction Interdite (Johannes Binotto, Suiça, 2019), Hard (Luksuz Produkcija, Eslovênia, 2019), Which Image (Carla Miguelote, Brasil, 2018), Recoding Art (Bruno Moreschi e Gabriel Pereira, Holanda, 2019), Cirkut/Canadettes (Sara Angelucci, Canadá, 2019)

Qui Thu 20 Ago – Arquivos Nacionais | National Archives (56’)Watch on YouTube
Searching for the Perfect Gentleman – an investigative journey (Lena Windisch, Alemanha, 2019), 2006 The Only Year That I Remember (Alberto Van den Eynde, Espanha, 2019), At Home But Not At Home (Suneil Sanzgiri, India, 2019), We Love Me (Naween Noppakun, Tailândia, 2017), 7FF On¢idia (Ж, Brasil, 2017)

Ter Tue 25 Ago – Swallowing Time (33’) – curated by Doreen RiosWatch on YouTube
IWantToBeACyborg (Fabiola Larios, México, 2019), En lo Virtual (Fabiola Larios, México, 2018), EXIsT (Mónica Delori, México, 2016), O rio escapa (Eduardo Makoszay Mayén, México / Brasil, 2019), Sueño de casa (Amauta García, México, 2018), Terra Incognita (Juan Covelli, Colômbia, 2019)

Qui Thu 27 Ago – Natureza Inquieta | Restless Matter (57’)Watch on YouTube
Primitive Geometry (Alper Durmaz, Turquia, 2018), Skinned (Francesca Fini, 2018), Pesste (Federico Lamas, Argentina, 2019), Violent Equation (Vassilis Konstandopoulos, Grécia, 2019), The Gods of Tiny Things (Deborah Kelly, Australia, 2019), .MP4 (Kadavre Exquis, França, 2019), Angklung Life (Michael Vasquez, USA, 2020) Loor-Leigh Woods (Theo Scott, Reino Unido, 2019), Obstacle (Arnaud Laffond, França, 2016), The FlatNet (Mikhail Maksimov, Russia, 2020)

Persistent Disturbance @ Cinema Next Tour

Our film Persistent Disturbance is featured at the Cinema Next Tour:

Cinema Next ist Anfang Juni wieder on Tour! Halbjährlich präsentieren wir aktuelles junges Kino aus Österreich in spannenden Kurzfilmprogrammen. Wegen Corona wird die Tour dieses Mal von den Kinos ins Digitale verlagert, der Tour-Gedanke bleibt aber aufrecht: 5 Filmprogramme für 5 Städte und 5 Kinos, die die Tour hosten!

Das Linz-Programm, das vom Moviemento gehostet wird, ist ab 3. Juni eine Woche lang beim KINO VOD CLUB online und bietet wieder ein spannendes Oberösterreich-Showcase!

Das Programm zeigt zwei schöne Animationsfilme von Studierenden der FH Hagenberg, Bird on the Wire und What I Want und die lustig-laute Laufperformance Persistent Disturbance von Studierenden der Kunstuniversität Linz. Gloria Gammer begleitet in 2268, FRÜHER das Ende des Gasthauses Georgihof im Mühlviertel. Angereichert wird dieses Oberösterreich-Programm mit Bernhard Wengers amüsantem Kurzspielfilm Guy proposes to his girlfriend on a mountain über einen Heiratsantragversuch im Salzburger Skigebiet.

https://www.cinemanext.at/on-tour/linz-juni2020

Wunderkammer Oberösterreich El Dorado (ob der Enns) | OK, Linz/AT | 14.12. 2019 – 28.3. 2020

Künstler*innen:
Laurien Bachmann / Sebastian Six, Reinhold Bidner, Sam Bunn, Karin Fisslthaler, Katharina Gruzei, Hannes Langeder, Rainer Nöbauer, Elisabeth Peterlik, qujOchÖ, Claudia Seigmann, Oona Valarie Serbest, Betty Wimmer

Einst war Oberösterreich – so die Legende – ein El Dorado, ein Land von unglaublichem Reichtum, gelenkt von Frauen mit sagenhaften Kräften. Im Laufe der Jahrhunderte allerdings gingen die geheimen Frauenbünde vergessen – wie das Gold in den Alpen. Aber die Goldhauben sind noch heute ein mächtiges Zeichen für das damalige Matriarchat, und Spuren des einstigen Goldes finden sich an unerwarteten Orten.

Eröffnung, 13. Dez. 2019, 18.00 Uhr OK im OÖ Kulturquartier

Begrüßung
Martin Sturm, Direktor OÖ Kulturquartier

Einleitung
Julia Stoff und Martin Heller,Kurator*innen

Grußwort
Martina Pühringer, Landesobfrau
OÖ Goldhaubengemeinschaft

Interventionen
Erzählung: Julia Pühringer
Die Goldene Frau: Claudia Seigmann

More:
https://www.ooekulturquartier.at/events/wunderkammer-oberoesterreich-el-dorado-ob-der-enns/

Continental Drift | Salzamt, Linz/AT | 9.10. – 25.10.2019

In der Ausstellung „Continental Drift“ werden geodynamische Bewegungen der vermeintlich starren Erde, die darauf basierenden fixierten Vorstellungen von Grenzen sowie deren kulturell historische Auswirkungen thematisiert. Ankerpunkt hierbei bildet insbesondere der südamerikanische Kontinent, dessen wandelbare Landschaften und seine BewohnerInnen.
Die teilnehmenden internationalen KünstlerInnen loten akustisch, filmisch, fotografisch und sprachlich Räume aus und erforschen so die erwähnten Aspekte.

Teilnehmende Künstler*innen
Constanza Alarcòn Tennen
Tiziana Panizza
Cordula Daus
Alexander Glandien
Sebastian Six
Laurien Bachmann

Eröffnung:
9. Oktober 2019 19.00

Finissage:
24. Oktober 2019 19.00
Lecture Performance von Cordula Daus
Sound Performance von Sebastian Six & Laurien Bachmann

Valley of the Possible | Curacautin/CL | 26.4. – 29.4.2019

During my three month research trip throw south America together with Laurien Bachmann, we could stay a week at the Valley of the Possible residency and join the program.

Valley of the Possible offers artists, scientists and other creative thinkers and makers a place to find (re)connection with nature, time for research and space for artistic development. We foster renewed perspectives on the relationship with our planet. Additionally we offer a platform to investigate an artist- and community-led model for nature conservation.

Stay from 26.4. – 1.5.2019

More:
https://valleyofthepossible.com

Whispering Dialogues | 5020 Salzburg/AT | 12. 07. – 28. 09. 2019

Gruppenausstellung mit Ricarda Denzer, FAXEN, Michael Heindl, Andrea Maurer und Christine Schörkhuber

Eröffnung: Freitag, 12.07, ab 18:00

Sprache als universelles Werkzeug und komplexes Kommunikationsmittel, als Erinnerungsträger und Inhaltsmediator erscheint in der Geschichte der Menschwerdung als ein Garant für Zivilisation und Kulturfähigkeit. Als Methode des Ausdrucks von Gefühlen, Wünschen und Gedanken verschiebt sich das expressive Vermögen von einer physischen Ebene hin zu einer Geistigen – neben Sinn und Überlieferung überträgt die Sprache das anthropozentrische Welt- und Selbstverständnis auf ihre Klangkörper. Vormals Abstraktes wird durch das konstruierte System der Sprache in textuelle Symbolik gefasst und ermöglicht dabei eine beschreibende Distanz zu der uns umgebenden Welt: Aus einer Vogelperspektive erlaubt Sprache uns die Welt in Codierungen zu erfassen und errettet uns aus den Wirren der Unzuordenbarkeit. Die Welt wird erklärbar und damit steuerbar, gleichzeitig wird ihr durch die Möglichkeit der Beschreibung Inhaltlichkeit verliehen.

Wahr ist, was sich beschreiben lässt – die Wissenschaftlichkeit der Materie behauptet sich vor ihrer Mystik. Als Politikum vermag die Stimme, die Ausdruck der Sprache ist, nicht nur die Welt zu reglementieren, sondern konstruiert in ihrem Sprachvermögen das menschliche Denken selbst. Sie ermöglicht ureigene, menschliche Regungen innerhalb der Parameter von textueller Artikulierbarkeit zu formulieren. In einer Absage an die nicht zuordenbare Autonomie von Regungen und Wahrnehmung unterwirft sich der denkende Mensch seiner eigenen Konstruktion und verleiht der Sprache so ein irreversibles Zugeständnis von Macht. In ihrem deskriptiven Faktizitätsanspruch entwirft die Sprache dabei Modelle von Wahrheit und Unwahrheit sowie von Wirklichkeit und Schein, wodurch das Potential zur Fiktion evoziert wird.

Die von Karolina Radenkovic kuratierte Ausstellung „Whispering Dialogues“ skizziert die Sprache in ihrem Spannungsverhältnis von Faktizität und Fiktion, Fülle und Entleerung sowie ihrem wissenschaftlichen Wahrheitsanspruch, welchem künstlerische Verfahrensweisen gegenübergestellt werden.

In den ausgestellten Arbeiten präsentiert sich Sprache dabei in ihrer Bruchhaftigkeit. Dabei wird aufgezeigt, wie die textuelle Artikulation in ihrer Unzulänglichkeit kaum der (historischen) Dichte der Geschehnisse und den menschlichen Regungen auf einer emotionalen Metaebene gerecht werden kann. In der Ausstellung wird der Wahrheitsanspruch von Sprache sowohl in schriftlicher als auch der mündlichen Ausprägung durch die Übertragung in (audio-) visuelle Medien untersucht. In ihrer Übersetzung vollzieht die Sprache dabei den Schritt zurück zur Abstraktion, welche uns als Betrachter*innen mittels ihrer Haptik unmittelbar begegnet.

Die Macht der Sprache wird uns anhand des eigenen Körpers und/oder der Verkörperung durch ein Objekt aufgezeigt und erfährt dadurch neben ihrer soziopolitischen Bedeutung ein physisches Ausmaß, als körperlich Erfahrbares. Ohne sich der Stimme als explizites Politikum zu bedienen, erschaffen die Arbeiten ein Bewusstsein für die Monumentalität der Sprache, um diese im nächsten Moment mithilfe der ihr eigenen Defekte zu dekonstruieren. Als Quintessenz verbleibt eine Bruchstückhaftigkeit des Sprach- und
Artikulationsvermögens, sowie eine Entleerung der Sprache als sinnstiftende Instanz, was uns zu einer Reise auf ihre spekulative Bedeutungsebene und zu ihrer Neucodierung einlädt.
Text: Johanna Binder

https://galerie5020.at/programm/whispering-dialogues

A Recollection of Resonances | bb15, Linz/AT | 7. – 14.12.2018

A Recollection of Resonances
bb15’s 10-Years Anniversary Exhibition

Exhibition Opening
December 7th, 2018, 7pm

Opening Hours
December 10th – 14th, 3 – 6pm

This retrospective exhibition celebrates bb15’s 10 year anniversary and introduces the new space to the public for the first time. bb15 would like to use this occasion to thank all the artists and the public gravitating around its space, for supporting it throughout the years.

The 10 years anniversary encompasses around 40 artists from numerous countries and is a non-thematic, dense and exuberant exhibition. The show creates an associative overview of bb15’s exhibition practice, displaying the diversity of ideas and approaches within its community, giving the opportunity to build unpredictable links between the presented artworks.

Artists:
Jan Adriaans | Laurien Bachmann | Steve Bates | Marita Bullmann | Pierre Berthet | Sam Bunn | Julian Day | Paul Devens | ekw14,90 | Karin Fisslthaler | Helen Anna Flanagan | Gabriela Gordillo | Jonas Geise | Nicola Genovese | Miriam Hamann | Michael Heindl | Monique Hendrikson | Mascha Illich | FAXEN | Kleft | Annette Knol | Franz Koppelstätter | Andreas Kurz | Yoojin Lee | Andrea Lüth | Rie Nakajima | Doris Prlic | Pio Rahner | Linus Riepler | Kristen Roos | Samuel Schaab | Liddy Scheffknecht | Tim Shaw | Bartholomäus Traubeck | André Tschinder | Julian Turner | Philip Ullrich | Wouter Van der Hallen | Janneke Van der Putten | Fernando Vigueras | Gloria Zein

Links:
http://bb15.at/termine/A_Recollection_of_Resonances

Below20 – Sound museum of Silence | Compilation

I’m happy to announce that a track Tasty Orange which I used as for my Installation „Heimliches Arbeiten beginnt“ is part of the below20dB Project!

Silence can be defined as a soundscape with loudness below 20 dB. This project is an open archive which collect silence as soundscape / field recording below 20 dB. This is an attempt to create a sound museum of silence. Is an open and on-going project, so everyone can contribute with a silence, sending it by email (20decibel[at]gmail.com).

With the sound some information are required, like: place of the recording, time of the recording and of the day when was taken, type of ambient in which the recording was taken, and of course the author. Based on this catalogue of infos, some publication (like digital collection) will be released showing a particular topic.

More:
http://20decibel.blogspot.com/2018/09/track-050-tasty-orange.html

Residence at Agder Kunstsenter | Kristiansand/NO | 02. – 26.08.2018

I’m happy to announce my residency in Norway:

Welcome to the Artist in residence program in the Municipality of Kristiansand!
The City of Kristiansand offers a residency to professional artists, preferably to fine artists and artisans, who wish to live and work in Kristiansand for a period of time. The aim is to strengthen, promote and develop collaboration and networking between contemporary visual artists in Kristiansand and other national and foreign artists, and to broaden the cultural scene in Kristiansand. Both norwegian and international artists are welcome to apply. The Residency is situated next door to Agder Kunstsenter, in Skippergata 22. Agder Art Centre administrates the residency.

More:
http://www.agderkunst.no/artist-in-residence/

Bregenz Biennale 2018 | Brezenz/AT | Summer 2018

Bregenz Biennale 2018
THE MAP IS THE TERRITORY

End of September, Beginning of August
(Bregenz, Austria)

featuring forty-nine site-specific invisible interventions by

Lina Aušra, Francisco Babo, Luan Bajraktari, Samuel Bich, Simone Borghi, Elena Borghi, Godomira Buroskwy, Sophie Chérot, Kevin Desbouis, Damien Dion, Victoria Durnak, Jona Einarson, Stefano Faoro, FAXEN, Romain Gandolphe, Steve Giasson, Akba Gurundi, Token Black Guy, Tim Hartmann, Stefanie Heine, Robert Huber, Florence Jung, Fatmir Mustafa Karlo, Stefan Klein, Marika Konstantinidou, Mikko Kuorinki, Sophie Lingg, Mmmmmegumi, José Oliveira, Will Owen, Alice Pamuk, Philipp Preuss, Anahita Rahzmi, Christopher Richmond, Valentine Ridde, Karl Salzmann, Marco Schröder, Liv Schulman, Driton Selmani, Lena Sieder-Semlitsch, Semino Spataro, Martin Sturm, Andreas Trobollowitsch, Emmanuel Troy, Salvatore Viviano, Robin Waart, Dimitri Waschkov,Noboru Watanabe, Bernhard Weber

Kuratiert von
Albert Allgaier & Sophie Lapalu

Graphic Design
BUERO LENA

Exhibition Design
gruppe uno wien

Exhibition Guide
published by
Mark Pezinger Verlag

Distribution Partner
(exclusively)
Milchpilz Bregenz

Kindly Supported by
Bundeskanzleramt Österreich
Land Vorarlberg Kultur

Verein BregenzBiennale
Neue Schanze 15
6900 Bregenz

More:
http://www.bb18.at/

sonic objections | Bildraum Bodensee/AT | 29.5. – 28.6.2018

In Kooperation mit das weisse haus zieht „sonic objections“ eine akustische und zugleich topografische Verbindung zwischen dem Osten und dem Westen Österreichs. Im Bildraum 01 in Wien und zum Auftakt der dualen Ausstellung werden in Form von Stille und Leere konzeptionelle Arbeiten gezeigt, welche anhand von Symbolen und Worten die Existenz von Klang in stummen Werken präsentieren. Die Ausstellung „sonic objections #2“ im Bildraum Bodensee verbindet unterschiedlichste Strömungen innerhalb der Soundart mit skulpturalen und de-konstruktiven Arbeiten, Apparaturen, Performances, Collagen und Referenzsystemen der Pop-Kultur.

Kurator/innen der Ausstellung:
Alexandra Grausam, das weisse haus und Karl Salzmann

More:
bildraum.bildrecht.at
dasweissehaus.at

Eröffnung #1
24. Mai 2018 um 19 Uhr | Bildraum 01 | 1010 Wien, Strauchgasse 2
Finissage & Artist Talk: Mi, 20.6., 18 Uhr | Öffnungszeiten: Di–Fr 13–18 Uhr | 25. Mai – 22. Juni 2018

mit Karl Salzmann, Ulla Rauter


Eröffnung #2
29. Mai 2018 um 19 Uhr | Bildraum Bodensee | 6900 Bregenz, Seestraße 5, 2.Stock, Eingang im Posthof
Eröffnungsperformance um 20.30 Uhr „just happy“ von Bella Angora
Finissage & Artist Talk: Do, 28.6., 19 Uhr | Öffnungszeiten: Di, Do 13–18 | Fr, Sa 11–16 Uhr | 1. – 28. Juni 2018

mit Bella Angora, Angélica Castelló, Faxen, Bernhard Garnicnig, Ulrike Königshofer, Albert Mayr, Ulla Rauter, Strotter Inst., Benjamin Tomasi, Mario de Vega, Thomas Wagensommerer

Domus Artium – Guest Atelier Upper Austria | Paliano/IT | 01. – 31.05.2018

Guest Studio in Paliano at Rome

Since 1999, scholarship holders from Vorarlberg, Tyrol, Upper Austria, Lower Austria and Burgenland have had the opportunity to travel to Paliano to realize projects there.

Three months a year it is available to Upper Austrian artists. The artist’s house is located about 60 km south-east of Rome (between the Albanerbergen and the town Anagni).

Already in the 19th century, the landscape in the Ciociaria was the scene of the Tyrolean landscape painter Josef Anton Koch, who had settled in the neighboring Olevano Romano, to capture the landscape of Latium in their special light and the distinctive colours.

The country house – an old, adapted building structure – is divided into two residential units, comprises two floors with several work and recreation rooms and two bedrooms, a communal kitchen and two bathrooms. The rooms are typical simple, but functionally furnished and furnished, an Internet connection is available. Up to two artists per housing unit are sent per month. The studio house is only available to the scholarship holders.

more:
http://www.diekunstsammlung.at/135.htm

Paliano Domus Artium

In The Works | Salzamt, Linz/AT | 18.4 – 4.5.2018

Eröffnung am Mittwoch, 18. April um 19 Uhr
Begrüßung: Stadträtin Doris Lang-Mayerhofer

Seit Jänner sind die neuen lokalen KünstlerInnen im Salzamt, in vier Gemeinschaftsateliers arbeiten die nächsten beiden Jahre zehn Linzer KünstlerInnen.

Welche Themen und Medien beschäftigen sie, woran arbeiten sie zur Zeit?

Einen ersten Einblick in die künstlerische Praxis und laufende Projekte soll diese Gruppenausstellung bieten, die auch räumlich die Struktur der vier Ateliers übernehmen wird.

Elisabeth Altenburg / Davide Bevilacqua / Laurien Bachmann / Rico Hentschel / Florian Kofler / Sun Li Lian Obwegeser / Marie-Andrée Pellerin / Sebastian Six / Stefan Tiefengraber / David Wittinghofer

Ausstellung bis 4. Mai

More:
http://blog.salzamt-linz.at/
https://www.facebook.com/events/1516782768448421/

Salzamt In The Works | Photo: Laurien Bachmann
Salzamt In The Works | Photo: Laurien Bachmann

Heimliches Arbeiten beginnt. | Schaustelle, Vienna/AT | 22.3. – 31.3.2018

Sebastian Six (Linz) präsentiert: Heimliches Arbeiten beginnt.

Ausstellung und Performance.

Um diese Dienstleistung anbieten zu können, ist es unter Umständen erforderlich, dass ich Ihre personenbezogenen Daten an Dritte weitergeben muss. Ich versichere, dass die von mir gemachten Angaben vollständig und richtig sind, ferner nehme ich zur Kenntnis dass Kosten nicht ersetzt werden.

Sebastian Six ist ein interdisziplinärer Künstler. Raum-akustische Experimente in Verbindung mit Alltagsgegenständen, skulpturale Assemblagen bzw. die physische Komponente von Klang sind die zentralen Elemente seiner visuellen und klanglichen Kompositionen. Die Arbeiten beschäftigen sich mit Momenten, in denen Lärm zu Musik wird und der Unterschied zwischen Hören und aktivem Zuhören erforscht wird. 

https://sebastiansix.net/https://www.facebook.com/events/122598048496835

minus 20 degree | Flachau/AT | 8. – 10.2.2018

Founded in 2012, minus20degree winter biennial is a non-profit initiative that promotes art and architecture from around the world. The basic elements of m20d are snow and landscape. the intention is to design or stage diverse landscapes with simple interventions and make them accessible to the public. m20d interprets the existing winter landscape as a laboratory, with snow as the primary resource for all expressions of art and architecture. The 4th edition of the biennial will be staged from the 8th till the 10th of February 2018 in Flachau, Austria.

artists:
Faxen (AT), Susanna Flock (AT), Leopold Kessler (AT), Jelena Micić (RS), Sun Li Lian Obwegeser (AT), Andrej Polukord (LT)

author in residence:
Puneh Ansari (AT)

architects in residence:
Ioanna Chatzikonstantinou (GR), Zoe Diadaki (GR), Monika Georgiva (BG), Aleksandra Maricic (RS)

symposium:
Christina Aschauer (AT), Anamarija Batista (BA), Martina Berger-Klingler (AT), Thomas Edlinger (AT), Gottfried Hattinger (AT), Leonhard Müllner (AT), Karolina Radenković (AT), Elisabeth Schneider (AT), Lola Anna Seibt (AT), Anna Vasof (GR), Jakub Vrba (CZ)

More:
http://m20d.eu/

New Piece on the Soundmaps Compilation from Sonospace

I´m happy to announce that my new Piece „Signal Rock“ is featured on Sonospace and will be Part of the soon Coming Compilation Sound Maps For The Dreamer Volume 2.

About the Compilation and the Open Call:

Maps have always been a fascinating way to pass the time as well as a useful tool for navigating a territory. The digital age gave us even more chance to easily locate specific locations or simply to drift off into the exact details of our planet.

For a long time now we have had sound maps which use the framework digital maps provide to tag field recordings to their exact Geo-location. At Sonospace we are taking a different approach. We are looking backwards to the paper maps of long ago. We are linking sounds and compositions from non-related audio recordings to these maps. Re-imagining the world in an artistic and completely fictional way.

So, following the launch of Sonospace Maps at the beginning of 2017 we are now ready to accept submissions for participation. Come with us to map the world with our heart and paint a sonic vision of places we may never visit.

More here:
https://www.sonospace.org

Signal Rock Cover