Radiophrenia 2020
BROADCASTING ACROSS GLASGOW ON 87.9FM
24 HOURS A DAY: 9th – 22nd November, 2020
RADIOPHRENIA is a temporary art radio station – a two-week exploration into current trends in sound and transmission arts.
The broadcast schedule includes a series of 20 newly commissioned radio works, live shows and pre-recorded features.
As in previous years the majority of the programme is made up from selections submitted to an international open call for sound art and radio works.
Radiophrenia first began broadcasting in April 2015 with subsequent editions in 2016, 2017 & 2019. The websites from our previous festivals have been archived below.
THAT´S NEW – AND NEEDED! | Kunstsammlung OÖ | 8.10. – 19.11.2020
Werkankäufe des Landes OÖ im Zeichen von Corona
8. Oktober bis 19. November 2020
Brückengalerie und KUNSTSAMMLUNG, Ursulinenhof, 2. Stock
In unserer Zeit, die nach wie vor von der Corona-Pandemie dominiert wird, beleuchtete die KUNSTSAMMLUNG bis vor kurzem die künstlerische Reaktion der oö. Kunstschaffenden auf die Herausforderungen der letzten Monate.
Die zweite Ausstellung seit Beginn der Corona-Pandemie zeigt nun möglichst umfassend, was als Hilfeleistung durch das Land OÖ in den letzten Monaten gezielt angekauft wurde, um die Künsterinnen und Künstler auch faktisch in der Krise zu unterstützen.
Die Werkankaufsjury krempelte bildlich die Ärmel hoch und machte sich an die Arbeit, fährt seitdem durchs Land, besucht Ateliers oder diskutiert mit den Kunstschaffenden auf digitalem Weg.
Als Resultat sind in der Brückengalerie und in der KUNSTSAMMLUNG in den kommenden zwei Monaten als Status quo in einem work in progress-Projekt rund 70 Werke zu besichtigen, die neu in der KUNSTSAMMLUNG des Landes eingelangt sind, und die – einmal mehr – das aktuelle oö. Kunstschaffen quer durch die Sparten und Stilrichtungen präsentieren.
Whispering Dialogues | 5020 Salzburg/AT | 12. 07. – 28. 09. 2019
Gruppenausstellung mit Ricarda Denzer, FAXEN, Michael Heindl, Andrea Maurer und Christine Schörkhuber
Eröffnung: Freitag, 12.07, ab 18:00
Sprache als universelles Werkzeug und komplexes Kommunikationsmittel, als Erinnerungsträger und Inhaltsmediator erscheint in der Geschichte der Menschwerdung als ein Garant für Zivilisation und Kulturfähigkeit. Als Methode des Ausdrucks von Gefühlen, Wünschen und Gedanken verschiebt sich das expressive Vermögen von einer physischen Ebene hin zu einer Geistigen – neben Sinn und Überlieferung überträgt die Sprache das anthropozentrische Welt- und Selbstverständnis auf ihre Klangkörper. Vormals Abstraktes wird durch das konstruierte System der Sprache in textuelle Symbolik gefasst und ermöglicht dabei eine beschreibende Distanz zu der uns umgebenden Welt: Aus einer Vogelperspektive erlaubt Sprache uns die Welt in Codierungen zu erfassen und errettet uns aus den Wirren der Unzuordenbarkeit. Die Welt wird erklärbar und damit steuerbar, gleichzeitig wird ihr durch die Möglichkeit der Beschreibung Inhaltlichkeit verliehen.
Wahr ist, was sich beschreiben lässt – die Wissenschaftlichkeit der Materie behauptet sich vor ihrer Mystik. Als Politikum vermag die Stimme, die Ausdruck der Sprache ist, nicht nur die Welt zu reglementieren, sondern konstruiert in ihrem Sprachvermögen das menschliche Denken selbst. Sie ermöglicht ureigene, menschliche Regungen innerhalb der Parameter von textueller Artikulierbarkeit zu formulieren. In einer Absage an die nicht zuordenbare Autonomie von Regungen und Wahrnehmung unterwirft sich der denkende Mensch seiner eigenen Konstruktion und verleiht der Sprache so ein irreversibles Zugeständnis von Macht. In ihrem deskriptiven Faktizitätsanspruch entwirft die Sprache dabei Modelle von Wahrheit und Unwahrheit sowie von Wirklichkeit und Schein, wodurch das Potential zur Fiktion evoziert wird.
Die von Karolina Radenkovic kuratierte Ausstellung „Whispering Dialogues“ skizziert die Sprache in ihrem Spannungsverhältnis von Faktizität und Fiktion, Fülle und Entleerung sowie ihrem wissenschaftlichen Wahrheitsanspruch, welchem künstlerische Verfahrensweisen gegenübergestellt werden.
In den ausgestellten Arbeiten präsentiert sich Sprache dabei in ihrer Bruchhaftigkeit. Dabei wird aufgezeigt, wie die textuelle Artikulation in ihrer Unzulänglichkeit kaum der (historischen) Dichte der Geschehnisse und den menschlichen Regungen auf einer emotionalen Metaebene gerecht werden kann. In der Ausstellung wird der Wahrheitsanspruch von Sprache sowohl in schriftlicher als auch der mündlichen Ausprägung durch die Übertragung in (audio-) visuelle Medien untersucht. In ihrer Übersetzung vollzieht die Sprache dabei den Schritt zurück zur Abstraktion, welche uns als Betrachter*innen mittels ihrer Haptik unmittelbar begegnet.
Die Macht der Sprache wird uns anhand des eigenen Körpers und/oder der Verkörperung durch ein Objekt aufgezeigt und erfährt dadurch neben ihrer soziopolitischen Bedeutung ein physisches Ausmaß, als körperlich Erfahrbares. Ohne sich der Stimme als explizites Politikum zu bedienen, erschaffen die Arbeiten ein Bewusstsein für die Monumentalität der Sprache, um diese im nächsten Moment mithilfe der ihr eigenen Defekte zu dekonstruieren. Als Quintessenz verbleibt eine Bruchstückhaftigkeit des Sprach- und
Artikulationsvermögens, sowie eine Entleerung der Sprache als sinnstiftende Instanz, was uns zu einer Reise auf ihre spekulative Bedeutungsebene und zu ihrer Neucodierung einlädt.
Text: Johanna Binder
A Recollection of Resonances | bb15, Linz/AT | 7. – 14.12.2018
A Recollection of Resonances
bb15’s 10-Years Anniversary Exhibition
Exhibition Opening
December 7th, 2018, 7pm
Opening Hours
December 10th – 14th, 3 – 6pm
This retrospective exhibition celebrates bb15’s 10 year anniversary and introduces the new space to the public for the first time. bb15 would like to use this occasion to thank all the artists and the public gravitating around its space, for supporting it throughout the years.
The 10 years anniversary encompasses around 40 artists from numerous countries and is a non-thematic, dense and exuberant exhibition. The show creates an associative overview of bb15’s exhibition practice, displaying the diversity of ideas and approaches within its community, giving the opportunity to build unpredictable links between the presented artworks.
Artists:
Jan Adriaans | Laurien Bachmann | Steve Bates | Marita Bullmann | Pierre Berthet | Sam Bunn | Julian Day | Paul Devens | ekw14,90 | Karin Fisslthaler | Helen Anna Flanagan | Gabriela Gordillo | Jonas Geise | Nicola Genovese | Miriam Hamann | Michael Heindl | Monique Hendrikson | Mascha Illich | FAXEN | Kleft | Annette Knol | Franz Koppelstätter | Andreas Kurz | Yoojin Lee | Andrea Lüth | Rie Nakajima | Doris Prlic | Pio Rahner | Linus Riepler | Kristen Roos | Samuel Schaab | Liddy Scheffknecht | Tim Shaw | Bartholomäus Traubeck | André Tschinder | Julian Turner | Philip Ullrich | Wouter Van der Hallen | Janneke Van der Putten | Fernando Vigueras | Gloria Zein
Bregenz Biennale 2018 | Brezenz/AT | Summer 2018
Bregenz Biennale 2018
THE MAP IS THE TERRITORY
End of September, Beginning of August
(Bregenz, Austria)
featuring forty-nine site-specific invisible interventions by
Lina Aušra, Francisco Babo, Luan Bajraktari, Samuel Bich, Simone Borghi, Elena Borghi, Godomira Buroskwy, Sophie Chérot, Kevin Desbouis, Damien Dion, Victoria Durnak, Jona Einarson, Stefano Faoro, FAXEN, Romain Gandolphe, Steve Giasson, Akba Gurundi, Token Black Guy, Tim Hartmann, Stefanie Heine, Robert Huber, Florence Jung, Fatmir Mustafa Karlo, Stefan Klein, Marika Konstantinidou, Mikko Kuorinki, Sophie Lingg, Mmmmmegumi, José Oliveira, Will Owen, Alice Pamuk, Philipp Preuss, Anahita Rahzmi, Christopher Richmond, Valentine Ridde, Karl Salzmann, Marco Schröder, Liv Schulman, Driton Selmani, Lena Sieder-Semlitsch, Semino Spataro, Martin Sturm, Andreas Trobollowitsch, Emmanuel Troy, Salvatore Viviano, Robin Waart, Dimitri Waschkov,Noboru Watanabe, Bernhard Weber
Kuratiert von
Albert Allgaier & Sophie Lapalu
Graphic Design
BUERO LENA
Exhibition Design
gruppe uno wien
Exhibition Guide
published by
Mark Pezinger Verlag
Distribution Partner
(exclusively)
Milchpilz Bregenz
Kindly Supported by
Bundeskanzleramt Österreich
Land Vorarlberg Kultur
Verein BregenzBiennale
Neue Schanze 15
6900 Bregenz
More:
http://www.bb18.at/
sonic objections | Bildraum Bodensee/AT | 29.5. – 28.6.2018
In Kooperation mit das weisse haus zieht „sonic objections“ eine akustische und zugleich topografische Verbindung zwischen dem Osten und dem Westen Österreichs. Im Bildraum 01 in Wien und zum Auftakt der dualen Ausstellung werden in Form von Stille und Leere konzeptionelle Arbeiten gezeigt, welche anhand von Symbolen und Worten die Existenz von Klang in stummen Werken präsentieren. Die Ausstellung „sonic objections #2“ im Bildraum Bodensee verbindet unterschiedlichste Strömungen innerhalb der Soundart mit skulpturalen und de-konstruktiven Arbeiten, Apparaturen, Performances, Collagen und Referenzsystemen der Pop-Kultur.
Kurator/innen der Ausstellung:
Alexandra Grausam, das weisse haus und Karl Salzmann
Eröffnung #1
24. Mai 2018 um 19 Uhr | Bildraum 01 | 1010 Wien, Strauchgasse 2
Finissage & Artist Talk: Mi, 20.6., 18 Uhr | Öffnungszeiten: Di–Fr 13–18 Uhr | 25. Mai – 22. Juni 2018
mit Karl Salzmann, Ulla Rauter
Eröffnung #2
29. Mai 2018 um 19 Uhr | Bildraum Bodensee | 6900 Bregenz, Seestraße 5, 2.Stock, Eingang im Posthof
Eröffnungsperformance um 20.30 Uhr „just happy“ von Bella Angora
Finissage & Artist Talk: Do, 28.6., 19 Uhr | Öffnungszeiten: Di, Do 13–18 | Fr, Sa 11–16 Uhr | 1. – 28. Juni 2018
mit Bella Angora, Angélica Castelló, Faxen, Bernhard Garnicnig, Ulrike Königshofer, Albert Mayr, Ulla Rauter, Strotter Inst., Benjamin Tomasi, Mario de Vega, Thomas Wagensommerer
minus 20 degree | Flachau/AT | 8. – 10.2.2018
Founded in 2012, minus20degree winter biennial is a non-profit initiative that promotes art and architecture from around the world. The basic elements of m20d are snow and landscape. the intention is to design or stage diverse landscapes with simple interventions and make them accessible to the public. m20d interprets the existing winter landscape as a laboratory, with snow as the primary resource for all expressions of art and architecture. The 4th edition of the biennial will be staged from the 8th till the 10th of February 2018 in Flachau, Austria.
artists:
Faxen (AT), Susanna Flock (AT), Leopold Kessler (AT), Jelena Micić (RS), Sun Li Lian Obwegeser (AT), Andrej Polukord (LT)
author in residence:
Puneh Ansari (AT)
architects in residence:
Ioanna Chatzikonstantinou (GR), Zoe Diadaki (GR), Monika Georgiva (BG), Aleksandra Maricic (RS)
symposium:
Christina Aschauer (AT), Anamarija Batista (BA), Martina Berger-Klingler (AT), Thomas Edlinger (AT), Gottfried Hattinger (AT), Leonhard Müllner (AT), Karolina Radenković (AT), Elisabeth Schneider (AT), Lola Anna Seibt (AT), Anna Vasof (GR), Jakub Vrba (CZ)
More:
http://m20d.eu/
Work In Common | Primary, Nottingham/UK | 6. – 10.11.2017
Angeli Bhose, Faxen, George Chinnery, Hyeji Woo, Juergen Kleft, Marwa Benhalim, Nicolas Vamvouklis, Sam Baker, Tom Verity, Vangjush Vellahu, Wingshan Smith.
The verb ‘to collaborate’ comes from the Latin collaboratus – to labour together, or to Work in Common. This short residency is aimed at artists with an interest in how we choose to work with others and across disciplines to produce art; and will encourage participants to discuss and experiment with different ways of working, to ask what it is to collaborate, and to test out new ideas together.
Work in Common, Public Event
Thursday 9 November, 8pm
Join the artists involved in the residency for a sharing of their work and dialogue around collaboration.
This micro residency programme has been organised in collaboration with UK Young Artists with support from BJCEM, Biennale des jeunes créateurs de l’Europe et de la Méditerranée.
More:
http://www.weareprimary.org/2017/10/work-in-common-nov/
A Vocabulary of Noise | bb15, Linz/AT | 23. + 26.9.2017
Jan Adriaans, Bryony Gillard, Monique Hendriksen, Marie-Andrée Pellerin, FAXEN
In the framework of a group residency at bb15, Jan Adriaans (NL), Bryony Gillard (UK), Monique Hendriksen (NL), Marie-Andrée Pellerin (CA) and FAXEN collective (AT) develop a multi-event project in Linz that approaches the notion of noise and randomness on a conceptual level. Communication is considered as an interplay of pattern and randomness, a deterministic network infiltrated with errors, scratches and hiccups. These unpredictabilities shape the pattern again, in a constant process of adaptation. Noise keeps us from predicting the future. There is no blueprint we can draw conclusions from.
Public Working Session
September 23rd, starting at 14:00
Final Event
September 26th, 19:30
Mediterranea 18 Young Artists Biennale | Tirana/AL | 4. – 9.5.2017
For the very first time, Albania will be the hosting country of the Biennale of young artists from Europe and the Mediterranean, a multidisciplinary event, promoted by BJCEM, that takes place once in two years in a different location in Europe, with young artists aged from 18 to 34 presenting their contemporary works and performances based on the general theme proposed by the Artistic Director.
The Ministry of Culture of Albania, in collaboration with BJCEM, will host 230 artists from Europe and the Mediterranean region. The public will have a different experience of contemporary art thanks to the interesting formula of Mediterranea 18 Young Artists Biennale, the proposed theme and unusual exhibition spaces in Albania.
The Ministry of Culture of Albania, together with BJCEM’s Board approved the appointment of Driant Zeneli as the Artistic Director of Mediterranea 18 Young Artists Biennale, with the responsibility for conceptualizing the theme of the Biennale and setting up the curatorial team, each of the curators curating one of the following six disciplines: applied arts, visual art, performance, literary creation, music and film.
Driant Zeneli is a renowned Albanian artist working between Milan and Tirana, who represented Albania at the 54th International Art Exhibition-Venice Biennale.
He has exhibited at: MuCEM, Marseille, (2016), Centre Pompidou, Paris, (2016); MSFAU Tophane-i Aime, Istanbul, (2016); Prometeogallery di Ida Pisani, Milan (2015; 2010); GAM, Museum of Modern and Contemporaryart Turin (2013); ZKM, Karlsruhe (2012); MUSAC, Castiglia León. Spain, (2012); Prague Biennale 5, Prague (2011); National Gallery of Kosove, Prishtine (2010); Museo d’Arte Contemporanea Villa Croce, Genoa (2009); National Gallery of Tirana, (2008).
Driant Zeneli conceptualized the theme of Mediterranea 18, having considered the following:
- The main aim of BJCEM association, which is the use of art as a tool to promote diversity and intercultural dialogue;
- the growing complexities of political, social and economic structures in the world and finally Albania, the hosting country of the Biennale that is defined by its isolated and communist past.
The theme is History + Conflict + Dream + Failure = HOME, and much more than a simple equation, Zeneli’s curatorial concept describes why HOME is grounded on these four elements:
‘’… History, intending the archive of the unaccountable number of individual stories, recorded or forgotten. Conflict, to consider the way we share homes. Dream as the project of home, as the fundamental human right to be free to choose and desire our real or imaginary home. Failure as the inner resistance of the various attempts, transformed along the way in search for the dream home’’.
The Curatorial Team comes from various countries and backgrounds, and bring with them valuable experience for curating their respective discipline:
Curator of Applied Arts: Jonida Turani
Curator of Visual Art: Maja Ciric
Curator of Performance: Ema Andrea
Curator of Literary Creation: ALA Group / Maria Rosa Sossai
Curator of Music: Alban Nimani&Rubin Beqo / Tulla Center
Curator of Film: Eroll Bilibani
Multiple exhibition spaces
The 230 selected artists will exhibit in some unusual and though-provoking spaces around Tirana and Durrës. The exhibition spaces include former communist sights, museums, buildings, installations, etc. The selected artists will be hosted in Tirana and Durres from May 4 to 9, 2017. In those days they will have the opportunity to show their works and will perform in the spaces provided in the two cities. The exhibitions will be open to the public until May 28, 2017.
more:
http://www.bjcem.org/mediterranea18/
http://www.kunstkultur.bka.gv.at/site/8306/default.aspx
Notes on tomorrow | Aveiro/PT | 28.10. – 14.12.2016
The FAXEN work Double Layer is Present in the Creart Exhibition „Notes on tomorrow“ in Aveiro (Portugal)
The CreArt European Exhibition “Notes on tomorrow” will be presented in Aveiro (Portugal) on Friday, 28th October. The show, curated by Luísa Santos has the collaboration of 21 projects from the Creart network. With occasion of the opening, some of the artists will be present and there will be organized also parallel activities.
PARTICIPANT ARTISTS: Carolina Grilo Santos (1993, Aveiro); Davor Sanvincenti (1979, Koper); Eva Pacalová (1989, Kutná Hora); FAXEN art collective (founded 2004, Linz); Georg Pinteritsch (1986, Villach); Jelena Bando (1988, Zagreb); Jorge Méndez a.k.a. Jorge Peligro (1979, Ponferrada); Kateřina Držková (1978, Pardubice); Kovács Kinga (1987, Harghita County); Marco Musarò (1989, Gagliano del Capo); Marija Marcelionytė-Paliukė (1977, Vilnius); Marija Šnipaitė (1988, Vilnius); Monika Žaltauskaitė-Grašienė (1975, Kaunas); Nita Mocanu (1977, Arad); Paolo Ferrante (1984, Galatina); Povilas Ramanauskas (1987, Kaunas); Ricardo González (1957, Burgos); Stefano Bucciero (1985, Brazil); Stine Bråthen (1983, Kristiansand); Tvrtko Buric (1982, Bjelovar); Zsuzsánna Fodor (1986, Harghita County)
„NOTES ON TOMORROW “ CURATED BY LUISA SANTOS
If we think of contemporary art as a social system – an idea coined by Niklas Luhmann (1992) putting the arts in the realm of perception -, we locate art in what it does at its best: showing possible realities, through a critical observation, of the world we live in, at social, economical and political levels.
It is precisely in this idea that the history of the collective exhibition Notes on Tomorrow unfolds. The characters (the works) of this story come together in a series of dichotomies. Firstly, the large in conflict with the small; on the other hand, the visual formalisation of the contrasts between History, fiction and memories; the relationship between the observer and the observed; contemplation and creation; networks of information, stories and seemingly random events; and, finally, the contradiction between known and unknown, translated by the desire to discover, to change to something beyond the horizon and, paradoxically, the need for familiar refuges.
These dichotomies are not about presenting definitive answers for contemporary society’s challenges but more about looking into a series of questions, observations and experimentations. In this way, these representations reflect the ambivalence of human relations. In other words, it is about visually translating small utopia’s at local levels through inventions, desires and propositions.
Notes on Tomorrow comes in a series of twenty-one voices from different European cities (Arad, Aveiro, Genoa, Harghita County, Kaunas, Kristiansand, Lecce, Pardubice, Valladolid, Vilnius, and Zagreb) to dwell on possible perceptions about current social issues and includes installations, drawings, texts, diagrams, videos, photographs and different kinds of situations. – Luísa Santos
subnetAIR2015 Presentation | Schmiede, Hallein/AT | 21.9.2016
FAXEN got the subnetAIR residency 2015, so we’re now invited to present the work ON AIR on 21th of September at the Schmiede in Hallein.
A helium filled balloon equipped with microphones is used to create expansive field recordings of urban areas. This method allows the artist collective FAXEN to record multiple acoustic transitions between divergent areas in an urban environment. Sonic zoom-in and zoom- out movements that oscillate between subjective and objective points of view, between actual and abstract and between close by and far away. Arranged as a multi-channel sound installation ON AIR invites the listener to explore the diverse acoustic topography of a city.
More:
http://schmiede.tumblr.com/
http://schmiede.ca/
http://wordpress.subnet.at/